Lucksta IF - snart 101 år av verksamhet

Lucksta IF är en förening som bedriver fotboll och skidverksamhet. Föreningen har ett representationslag i fotboll som spelar i division IV Medelpad samt ungdomsverksamhet i både fotboll och skidor. 2016 var det premiär för Lucksta IF Företagscup och 2017 var det 12 lag som deltog. Därmed var en ny tradition född.

Vid föreningens bildande 1920 kan man läsa: ”Beslöts att inköpa ett spjut , en kula och en sparkboll”.
Det förefaller som om den första fotbollsmatchen spelats mot Matfors IF:s b-lag den 26 september 1920, och kapten för den första Lucksta-elvan var Gerard Farm. Hur matchen slutade har aldrig protokollförts.

Den 5 april 1921 togs ett viktigt beslut om att bygga en plan och medlemmarna skulle jobba på den varje dag på eftermiddagen från klockan 4. Den planen var belägen i Lucksta. Det verkar som man jobbat hårt med ”projektet” för redan i maj månad så fick fyra eldsjälar i uppdrag att plantera målstolparna. Månaden därpå kom beslut om att inköpa fotbollströjor och ytterligare en boll och ett par målvaktshandskar.

Lucksta IF:s grundare hade startat fotbollsverksamheten. Men föreningens ledare var rädda om tillhörigheterna och man kan läsa i ett protokoll från årsmötet 1926 att det var livliga diskussioner. ”...där samtliga talare betonade nödvändigheten av att bollskorna uppsamlades vid dess övningar och icke som nu varit fallet att de används vid bärplockning, trumslagning och dylikt arbete” säger protokollet.

Om vi sen hoppar till 1950 talet så var det stora problem med stor spelarflykt från föreningen och det höjdes röster om att lägga ner föreningens fotbollsverksamhet. Tack och lov blev det inte något av med det och under senare del av 50 och under 60 talet så kom det en ”invandrande” skollärare vid namn Rune Carlén och tog tag i verksamheten och den blomstrade och 40-talisterna blev omhändertagna, i vart fall de som hade lätt för sig med det idrottsliga. Rune var Hälsing och bosatte sig i Lucksta.

Under 1970-talet utvecklades ungdomsfotbollen och då under ledning av en nybildad sektion som kallades Ungdomssektionen.

80-talet var en expansiv period i vår fotbollsverksamhet och försäsongsträning bedrevs på då nybyggda Näsets Ridcenter. 1985 invigdes den efterlängtade grusplanen.

Nu har föreningen förutom grusplanen en 11-mannaplan, en 7-mannaplan och en 5-mannaplan med jättefina naturgräsplaner.

SPONSORER
LUCKSTA SKIDSTATION